Większość uczniów Ośrodka (około 160 osób) mieszka w internacie. Najważniejszym zadaniem jest przygotowanie wychowanków do samodzielnego życia. Dopiero po opanowaniu podstawowych sprawności i umiejętności, np. samodzielnego poruszania się w znanym terenie, dziecko niewidome zyskuje ogólne poczucie bezpieczeństwa i poczucie własnej wartości pozwalające na wyzbycie się kompleksów i prawidłowy rozwój osobowości.
Proces wychowania jest tak zorganizowany, żeby uczniowie chcieli osobiście i aktywnie angażować się w różne działania, żeby mogli sami dokonać wyboru właściwych postaw wobec swoich rówieśników i osób dorosłych. Jest to możliwe tylko w przyjaznym dla nich otoczeniu, przy poczuciu bezpieczeństwa i z właściwą, troskliwą obecnością dorosłych. Aby to osiągnąć trzeba stworzyć bezpieczne i uporządkowane otoczenie w klasie i grupie internatowej, dopuścić uczniów do wspólnego podejmowania decyzji dotyczących reguł i sposobów postępowania, skłaniać wychowanków do wykazywania inicjatywy oraz doceniać ich uczucia i pomysły. Wychowawcy starają się stworzyć atmosferę w grupach zbliżoną do rodzinnej i pragną, żeby dzieci były:
zadowolone wewnętrznie, pełne wiary we własne siły i możliwości, towarzyskie.
Systematycznie są prowadzone: proste zajęcia z zakresu samoobsługi,zajęcia związane z posługiwaniem się sprzętem gospodarstwa domowego,prace kuchenne, zajęcia komputerowe - posługiwanie się specjalistycznymi technikami komputerowymi i wiele innych.
Poza zajęciami szkolnymi uczniowie biorą udział w zajęciach specjalistycznych. Znaczna większość naszych uczniów posiada bardziej lub mniej ograniczone zdolności widzenia. Liczne badania i nasze doświadczenia dowodzą, że stosowanie specjalnych metod treningu stymulacji wzroku daje znaczną poprawę w funkcjonowaniu wzrokowy. Stymulacja wzroku daje szansę na uniknięcie deprywacji sensorycznej. W Ośrodku funkcjonuje pracownia, w której prowadzone są indywidualne zajęcia z dziećmi słabo widzącymi. Podstawą tych ćwiczeń jest program N.Barraga. Większość pomocy w zakresie podstawowych funkcji wzrokowych jest niedostępna na terenie całego kraju (listwy świetlne, walec świetlny, stolik podświetlany). Uczniowie biorą także udział w zajęciach orientacji przestrzennej. Obejmuje ona świadomość sensoryczną (zdobywanie wiedzy na temat świata za pomocą zmysłów), orientację w schemacie ciała, pojęcia przestrzenne, umiejętność szukania, samodzielne poruszanie się, techniki ochronne oraz korzystanie z pomocy w poruszaniu się i korzystanie z pomocy widzącego przewodnika. Dzieci biorą także udział w zajęciach rehabilitacji ruchowej, logopedycznych oraz muzykoterapii.
Uczniowie objęci są także opieką psychologiczno-pedagogiczną. Dzieci mają możliwość uczestniczenia w zajęciach profilaktycznych i psychoedukacyjnych. Prowadzone są różne formy terapi grupowej i indywidualnej.
|